marketing szeptany

KOMU KOMU TROCHĘ WoMM’u…

Każdy, kto jakkolwiek związany jest z branżą marketingową wie czym jest marketing szeptany.

Dobre i złe praktyki też nie są nikomu obce:

  • wywołuj dyskusje
  • bądź naturalny, nienachalny i umiarkowanie pozytywny w swoich wypowiedziach
  • nie kłam
  • nie szykanuj konkurencji
  • bądź etyczny
  • nie spamuj
  • wyjdź poza fora internetowe

i tak dalej, i tak dalej…

Moglibyśmy się tu rozpisywać o definicjach, formach i o tym jak działa. Zakładamy, że nasi odbiorcy już to wiedzą i przyjmujemy tezę, że ludzie szukają i opierają na opiniach w sieci. To aksjomat i nie trzeba, ani tego opisywać, ani udowadniać. Kanał komunikacji jakim jest WoMM jest ważny. Kropka.

W dzisiejszym wpisie zajmiemy się już tym jak podejść do korzyści jakie daje nam WoMM i jak je wykorzystać do realizacji celów biznesowych.

Dwie sprawy są tutaj kluczowe:

Po pierwsze primo nie kontrolując i nie monitorując tego co i czy się mówi o marce w sieci narażamy się na realną utratę przychodu. Wystarczy kilka negatywnych opinii lub brak naszej reakcji na nie, żeby nasz potencjalny klient poddał w wątpliwość jakość naszego produktu czy usługi. Nie wspominając już o zupełnym braku informacji o nas w sieci – klient nawet nie będzie wiedział, że może nasz produkt lub usługę zakupić.

Po drugie primo 😉 dzięki umiejętnym i przemyślanym analizom opinii w sieci możemy zdobyć wiele wartościowych insightów, dzięki którym lepiej poznamy i zrozumiemy potrzeby naszych klientów (a jest to dużo tańsze i wcale nie mniej wiarygodne podejście niż np. badania fokusowe, czy też inne dostępne na rynku narzędzia pomocne przy szukaniu takich informacji). Będziemy też wiedzieli jakie cechy lub przewagi naszego produktu są ważne dla naszych klientów, co bardzo pomoże nam przy formułowaniu oferty.

Chodzi tutaj o takie analizy i odpowiedzi na pytania jak:

  • analiza grupy celowej
    • kim są moi klienci?
    • jakie mają potrzeby?
    • jakie mają motywacje zakupowe?
    • czy można ich posegregować?
  • analiza postrzegania firmy/marki w sieci
    • czy i co o mnie piszą?
    • jakimi “emocjami” są zabarwione komentarze na temat mojej firmy i marki?
  • analiza kategorii i konkurencji
    • jak duża jest moja kategoria?
    • kto jest moim bezpośrednim i pośrednim konkurentem?
    • co robi moja konkurencja? gdzie i w jaki sposób się komunikuje?
    • jak jest postrzegana moja konkurencja?
  • analiza cech konkretnych produktów
    • jakie przewagi ma mój produkt?
    • jakie przewagi mają produkty konkurencji?
    • jakie cechy produktu są ważne dla klientów?
  • analiza sezonowości
    • czy zainteresowanie lub zakup jest większe w konkretnych sezonach?
    • jeżeli produkt jest sezonowy czy warto też prowadzić aktywności marketingowe poza peak’ami sprzedaży (np. w celu podtrzymywania świadomości marki)?
  • analiza negatywnych opinii, i co za tym idzie strategia zarządzania kryzysem
    • kategoryzacja negatywnych opinii (np.jakość produktu, problemy z dostawą, problemy z dystrybucją, problemy ze zwrotem itp.)
    • opracowanie strategii zarządzania negatywnymi wpisami
  • analiza trendów (np. przy wprowadzeniu na rynek nowego produktu lub nowej linii)
    • jakie są trendy i nowości na rynku związane z moim produktem?
    • gdzie szukać i jak je monitorować, żeby być zawsze na bieżąco i krok przed konkurencją?
  • analiza istotności kanałów komunikacji
    • gdzie mówią na temat związany z moim produktem?
    • gdzie warto mówić o moim produkcie?
    • przy jakiej tematyce warto mówić o moim produkcie?
  • analiza influencerów
    • z kim warto współpracować?
    • kogo spośród liderów opinii warto wylansować na ambasadora marki?
  • zidentyfikowanie leadów sprzedażowych
    • jak wyszukiwać i klasyfikować frazy intencji zakupowych?

Właśnie tak to robimy w .kafero.

Zanim radośnie przejdziemy do zaplanowania kampanii opartej o kanał komunikacji jakim jest marketing szeptany, przechodzimy przez szczegółową “Fazę 0”, która dostarcza nam kompleksowe analizy i odpowiedzi na kluczowe pytania, dzięki którym w fazie realizacji kampanii WoMM skutecznie zrealizujemy powierzone nam cele biznesowe.

Jeśli rozważasz przeprowadzenie kampanii marketingu szeptanego i potrzebujesz wsparcia – zapraszamy do kontaktu.