ZA KAŻDĄ WIELKĄ MARKĄ STOI JESZCZE WIĘKSZA HISTORIA

Jak stworzyć środowisko, które będzie budowało długotrwałą więź między marką, a konsumentem.

Coraz więcej się teraz mówi o Storytellingu, jakby pojęcie to powstało wraz z rozwojem Social Mediów, a przecież jest to podstawowe narzędzie marketingu, bez którego trudno zbudować silną markę. Social Media pozwalają na kontakt z konsumentem 24/7, personalizują markę, pozwalają by była bliżej, więc też wymagają od niej by była “jakaś”. Dlatego też wraz z ich rozkwitem Storytelling wyszedł z cienia. W końcu.

Strategiczne opowiadanie historii może pomóc markom tworzyć wysokiej jakości treści marketingowe, wzmacniać lojalność wobec marki i zwiększać konwersję działań. Marki odnoszące największe sukcesy robią to poprzez równoważenie emocji z odpowiednią ilością informacji: wspaniała historia jest łatwa do zrozumienia i upraszcza wielkie idee w sposób, który wpasowuje się w ludzkie umysły. Co więcej, zaskakuje, zachwyca, sprawia, że widzowie myślą, czują, i co ważne łatwiej motywuje ich do określonego działania.

Ludzie kochają historie. Już kilkuletnie dzieci są w stanie skupić się na bajkowej opowieści. Wiedzą o tym mole książkowe oraz wszyscy z nas, którzy zarwali niejedną noc na Netflixie, bo tak pochłonęła ich historia serialowych bohaterów.

A story can go where quantitative analysis is denied admission: our hearts. Data can persuade people, but it doesn’t inspire them to act; to do that, you need to wrap your vision in a story that fires the imagination and stirs the soul.

Harrison Monarth, autor bestsellera New York Times’a “The Confident Speaker”

JASNA WIZJA

W swojej pracy konsultantów często spotykamy się z podejściem przedsiębiorców popełniających błędy tworzenia marketingowego kontentu bez jasnej strategii, narzekających, że tworzenie komunikatów jest żmudnym zajęciem, że ciężko wymyślać kolejne posty, nie będące powtórzeniem tego co już było. I tak, rzeczywiście jest, jeśli nie ma się jasnej wizji co nasza marka ma do powiedzenia, kim ma być. Bez opowiadania historii komunikaty związane z marką mogą być niespójne, mylące, a czasem wręcz sprzeczne.

Pierwszym krokiem do stworzenia opowieści jest bardzo jasne spojrzenie na swoją wizję. Pomyśl o swojej marce jak o człowieku – kim jest i co komunikuje?

Niezależnie od tego, czy jesteś skarpetką, firmą kosmetyczną czy technologiczną, potężna historia marki wprowadza poczucie większego celu, wykraczającego poza oferowany produkt lub usługę. Na przykład firmy takie jak Apple, Coca-Cola czy L’Oréal stały się jednymi z najbardziej podziwianych i odnoszących największe sukcesy finansowe firm na świecie, ponieważ opierają swoją komunikację na spójnej historii.

Tworząc wizję marki, opisz, co chcesz osiągnąć dzięki swojej marce. Nie bój się marzyć: czy chcesz zmienić postrzeganie branży kosmetycznej, zmotywować tysiące kobiet do pracy czy też pomóc przedsiębiorcom w budowie potężnych firm?

Wizję tę powinno się wyrazić pojedynczymi zdaniami, które można podzielić na trzy części:

  1. Działanie: jakie jest najlepsze słowo akcji opisujące, co marka robi, aby służyć konsumentom – czy to wzmacnianie, nauczanie, opiekowanie, ułatwianie itp.?
  2. Grupa docelowa: na kogo dokładnie chcesz wpływać – czy są to wytrawni właściciele firm, niezrozumiani geniusze, ekologiczne matki, “korpodziewczyny”? Spróbuj uchwycić istotę tej publiczności zaledwie w kilku słowach.
  3. Wartość: jaką wartość otrzymują ludzie, wchodząc w interakcję z marką?

Na przykład, wizją naszej firmy jest wzmacnianie przedsiębiorców z pasją we wdrażaniu efektywnych strategii marketingowych, które pomogą efektywnie wprowadzić w życie ich pomysły.

TWÓRZ I WZMACNIAJ RELACJĘ ZE SWOIMI KLIENTAMI

Namaluj żywy obraz ludzi, do których przemawia Twoja marka, stwórz Personę – przedstawiciela Twojej grupy celowej. Co jej się podoba, jaka jest, jak wygląda, gdzie pracuje, jak spędza czas wolny, może ma jakieś dziwactwa? Następnie idź o krok dalej: jakie są systemy wierzeń, filozofia i styl życia, pasja? Chodzi o to, aby odkryć napięcie – przestrzeń w której jest problem – a następnie rozwiązać to napięcie poprzez opowiadanie historii.

Adresuj (bezpośrednio lub pośrednio) napięcia i problemy, przez które przechodzą odbiorcy. Opowiadaj jak jesteś je w stanie rozwiązać. Pomoże to odbiorcom poczuć się zrozumiałymi i związanymi z marką.

OKREŚL KLUCZOWE WARTOŚCI DLA SWOICH ODBIORCÓW

Jeśli marka ma wizję, ma także wartości. Podstawowe wartości są tym, co marka bezwzględnie reprezentuje i bez czego nie może być i żyć.

Jest to tożsamość 3-5 podstawowych wartości, na których zbudowano Twoją firmę, i przetestowanie ich siły opowiadania poprzez przekopanie się w kluczowe przyczyny, dla których każda wartość jest ważna i jak służy wizji. Na przykład, jeśli firma jest marką modową, a podstawową wartością jest wyrafinowanie, dlaczego jest tak ważna? Istnieje wiele sposobów definiowania wyrafinowania – czy marka odnosi się do ceny, sposobu myślenia lub stylu?

Podstawowe wartości mają na celu uczłowieczyć markę, działając jako rozruszniki rozmów, które wywołują myśli, dyskusje i zaangażowanie emocjonalne wśród odbiorców. Marka powinna być w stanie mówić o podstawowych wartościach w nieskończoność. Wartości te stają się również podstawą strategii treści.

Ważne jest, aby pamiętać, że wizja i wartości są komunikowane w niepozorny sposób. Korzystając z treści, widzowie powinni być w stanie poczuć, co oznacza marka, bez konieczności ich wypisywania.

TWÓRZ TREŚCI, KTÓRE AUTENTYCZNIE OPOWIADAJĄ TWOJĄ HISTORIĘ

Po zdefiniowaniu wizji, docelowych odbiorców i podstawowych wartości firmy mogą opracować język marki, wizualizacje i style komunikacji, aby spójnie opowiedzieć historię marki. Wszelkie tworzone treści – czy to w postach w mediach społecznościowych, blogu czy na stronie internetowej – powinny wrócić do wizji i podstawowych wartości. Traktuj każdy kawałek treści jako element układanki: kiedy wszystko zostanie kliknięte razem, ogólny obraz powinien być widoczny.

Tworząc strategię treści, pamiętaj, że zdobywanie lojalności wobec marki i zachęcanie ludzi do działania wykracza daleko poza opowiadanie pięknej historii … to także autentyczność. Aby stworzyć opowieść, która jest silna emocjonalnie, możliwa do powiązania i przynosi rezultaty, nie obawiaj się ujawnić serca i duszy swojej marki: to właśnie ostatecznie przyciągnie uwagę.

Wszyscy, którzy tworzymy strategie Social Media, prowadzimy profile marek, wiemy jak użyteczne jest to narzędzie i jak ułatwia naszą pracę, a co najważniejsze efekt naszej pracy jest lepszy. Zainwestowanie czasu w stworzenie historii ułatwia i skraca pracę operacyjną czyli tworzenie postów, które w konsekwencji są angażujące, głębsze, zapadające w pamięć i tworzą spójną całość. A na koniec dnia cała ta magiczna historia przełoży się na większe zyski.

Jeżeli zainteresował Cię ten temat i chcesz dowiedzieć się więcej  – nie czekaj i napisz do nas – chętnie pomożemy Ci w stworzeniu angażującej historii dla Twojej marki.

NAPISZ DO NAS